Gerrit Kuik

Zaterdag 17 februari 2018  St. Louis Slim, Bluescafé Apeldoorn.
Monique Brinkman, de zangeres, wist nog beter dan ikzelf hoe vaak ik bij hun concert aanwezig was geweest. Zelfs precies welke concerten. Ik hoop niet dat dat komt omdat ik zo’n slechte indruk die eerste keer heb achter gelaten. Maar ze had gelijk. Geen vier keer, maar dit was het derde concert en ook nog eens het eerste concert dat ik volledig heb bijgewoond.
Bij het eerste optreden in ‘Stapp’s Inn’ destijds, viel mij Monique vooral op omdat ze er een prachtige show van maakte en zelfs op de bar plaats nam. Het tweede concert was in Giethoorn en Michel de Kok, de harpspeler die er in Zwolle niet bij was, wist daar het publiek helemaal stil te krijgen. Dus, hoe zou het zijn in het Bluescafé van Jan Kerseboom in Apeldoorn? Nou, ik kan dit stukje in één woord afmaken! Geweldig!!
Monique hebben we dan wel niet op de bar gezien, maar wel in de vensterbank, op haar knieën voor het podium en samen met Michel door het hele café tot helemaal achterin bij de toiletten. Wat een prachtige stem heeft ze toch. Van gevoelig tot krachtig.
En dan Michel. Nauwelijks hersteld van een longontstekeing was hij veel tussen het publiek te vinden om daarna zittend op een krakkemikkige stoel op het podium uit te puffen. Prachtig was het om te zien hoe hij bij een solo probeerde om het stil te krijgen door vlak voor en tussen de praters/schreeuwers te gaan spelen. Hij kreeg bijna iedereen stil, al waren er een paar zatlappen tussen die al lallend, ‘lucht-harp’ gingen spelen vlak voor zijn gezicht en Mies maar gewoon doorspelen. Wat een ‘balletjes’ zijn dat toch en ze hebben het zelf nog niet in de gaten ook.
Monique zong ook nog een schitterend duet met gitarist Robin Freeman en Mies ging nog een mooie battle met Robin aan. Arno Koster, de bassist, was ziek en werd vervangen door John Bijl en ik heb begrepen dat hij eigenlijk uit een andere scene komt, maar daar hebben wij niets van gemerkt. Peter Kok, de drummer, was zo te zien in hoger sferen. Zo genoot deze prima drummer van de mensen om hem heen. En wij ook.
Deze band moet je gaan zien.

Hier een indruk.