White Room; Empty Places

Download de cd of losse tracks ervan!

White Room Reviews: 30 september 2017 door Ralf W.
Toen in 2015 de Nederlandse bluesband St.Louis Slim met het album Desolated Track kwam, bleek dat deze groep op een vakkundige wijze de luisteraar kon inpakken met zowel eigen als andermans werk. Inmiddels heeft de groep zijn vierde langspeler uitgebracht. Hoewel de band de redactie tijdig van een exemplaar had voorzien, komt deze recensie toch pas nadat de releasefeestjes al zijn geweest. Empty Places is wederom in eigen beheer uitgekomen. De elf tracks, waarbij bonusnummer More Trouble ook is meegerekend, zijn voor het grootste deel van eigen hand. Op deze schijf staan maar drie nummers die hun oorsprong elders vonden. Opener Mi(e)sery trekt de luisteraar al mooi naar de sferen van de blues zoals men zich dat voorstelt als men aan het genre denkt. Just A Little Bit, van Rosco Gordon, verwelkomt ook de zang, waarna Whole Lot Of Troublede blues van St.Louis Slim in de manier van zingen nog een knipoog naar het oudere werk van Red Hot Chili Peppers lijkt te maken.

Wat St.Louis Slim goed doet, is dat de band de nummers niet te lang maakt. Het gezelschap durft korte nummers te maken. Daarbij laat de groep de ruimte bestaan om deze live tot uitgebreidere versies te verwerken. Dat is de kracht van Empty Places. De band zorgt ervoor dat de aandacht niet verloren gaat. Woke Up This Morning, van BB King en de ballade Empty Places zullen de luisteraar weten te raken, zelfs als ze niet van blues houden. Met Empty Places heeft de Nederlandse bluesformatie St.Louis Slim een mooi vierde hoofdstuk aan zijn eigen verhaal geborduurd. Een sterke productie gaat samen met een sterk staaltje blues.

Het enigste dat mist, is een rokerig café en een goed glas bier.